אישה עם נבל

מאיר פיצ'חדזה

רקע אישי וראשית דרכו

  • מאיר פיצ’חדזה נולד בשנת 1955 בעיר קוטאיסי, גאורגיה (אז ברית המועצות).

  • בגיל צעיר גילה כישרון יוצא דופן לציור. הוא למד אמנות בגאורגיה עוד לפני עלייתו לארץ.

  • בשנת 1973, כשהיה בן 18, עלה לישראל יחד עם משפחתו. המשפחה השתקעה בנתניה.

  • בהמשך למד בבית הספר לאמנות "קלישר" בתל אביב (כיום חלק מהאקדמיה לאמנות "המדרשה").

קריירה אמנותית

  • פיצ’חדזה החל להציג תערוכות בשנות ה-80 והפך במהרה לדמות מרכזית בעולם האמנות הישראלי.

  • הוא הציג בגלריות רבות, ביניהן גלריה שלוש וגלריה דביר בתל אביב, וכן השתתף בתערוכות בינלאומיות.

  • יצירותיו נמצאות באוספים חשובים, כולל מוזיאון תל אביב, מוזיאון ישראל, ואוספים פרטיים יוקרתיים בארץ ובעולם.

  • במהלך חייו הקפיד לא ללכת אחרי הטרנדים של עולם האמנות – אלא ליצור מתוך נאמנות לסגנונו ולתחושותיו הפנימיות.

סגנון וטכניקה

הציור של פיצ’חדזה ייחודי בזירה הישראלית – הוא משלב בין נאיביות פיוטית, סמלים אישיים, השפעות קלאסיות וסוריאליזם עדין:

  • סגנונו הוויזואלי פיגורטיבי אך עם יסודות נאיביים ופואטיים – לעיתים דומה לציור של ילד או דמות מתוך אגדה, אך עם עומק רגשי ופילוסופי רב.

  • עבד בעיקר בטכניקת שמן על בד, עם צבעוניות עשירה, קווים רכים וקומפוזיציות סימבוליות.

  • דימויים חוזרים:

    • פירות (כמו רימונים, אבטיחים, אגסים) – כסמלים למוות, חיים, פריון וזיכרון.

    • דמויות אנושיות – פנים אובליים, מבטים מהורהרים, דמויות מהעבר.

    • שולחנות, חלונות, נופים פנימיים – כסמלים להתבוננות פנימית וביתיות.

  • בציוריו ניכרת השפעה של תרבות מזרח אירופה, אייקונים נוצריים, פולקלור גאורגי, ואמנות מערב אירופה מתקופת הרנסנס והבארוק.

  • היה בעל גישה אקלקטית – שילב בין הישן לחדש, בין קודש לחול, בין חלום למציאות.

אישיותו וההשפעה על יצירתו

  • פיצ’חדזה היה אמן בעל רגישות נדירה, והאמנות שימשה לו מקלט נפשי ואמצעי ביטוי קיומי.

  • התמודד במשך שנים עם מחלה קשה, אך המשיך ליצור כמעט עד יומו האחרון.

  • האמנות שלו נוגעת בשאלות של זהות, הגירה, זיכרון, געגוע למולדת, ונוכחות המוות – אך תמיד בשפה פיוטית, רכה ואנושית.

פטירתו והנצחתו

  • מאיר פיצ’חדזה נפטר בשנת 2010 בגיל 55 בלבד, לאחר מאבק ממושך במחלה.

  • לאחר מותו נערכו תערוכות לזכרו במוזיאונים וגלריות, וההכרה בחשיבותו כאמן ישראלי מרכזי רק הלכה וגדלה.

  • יצירתו נלמדת כיום בבתי ספר לאמנות ונחשבת לחלק בלתי נפרד מהקאנון של האמנות הישראלית העכשווית.

סוג היצירה
ציור ופיסול
סגנון אומנותי
ריאליזם
חומרים
ברונזה, עץ, צבע תעשייתי, שמן על בד
גדלים
30X40 ס"מ, 40X50 ס"מ, 60X80 ס"מ, אובל

תפריט נגישות